Rebel Broadcast: Web Channel a Key Source Amid Ukraine Protests

Photo Gallery: Ukraine's Online Protest Info Center Photos
SPIEGEL ONLINE

The online station Hromadske.TV has become the go-to site for Ukrainians critical of the Yanukovych regime. As protests heat up, its journalists and volunteers cover the news that state-backed stations will not.

The office of the online TV channel Hromadske.TV ("open TV") is located on the fourth floor of an office building in an outer neighborhood of Kiev, Ukraine. At 100 square meters, with squeaky linoleum, a pitched roof and stale air, this is the unassuming headquarters of the main news organ of the protests against President Viktor Yanukovych.

When hundreds of thousands of people went into the streets on Sunday, over 1.5 million viewers watched the event on Hromadske.TV. The station was started by a group of journalists, most of whom used to work for the country's large TV stations, but left because of patronizing censorship by the government and the stations' owners, the powerful oligarchs. Hromadske.TV's strategy: What it lacks in money it makes up for in know-how.

The studio is a table in the corner, with a handful of monitors for the technicians next to it. They use them to cut to the large demonstrations on Independence Square, or to the chains of police officers around the parliament building. Journalists report live from the site of the protests -- the station has bought a few iPhones which, thanks to an app, they use to film events themselves and send recordings directly to the studio.

Ambitious News for Little Money

The station pays $2,000 (€1,470) in rent for the studio, which is located in the Vector business center. In one corner, Tatjana Danilenko, a 30-year-old news anchor from Channel 5, is speaking with guests about an attack on the president's office in which a bulldozer was used. The guests all agree the attack was caused by provocateurs the government paid to make the demonstrators look violent.

When the station went on the air for the first time, a few weeks ago, the plan was to do one show per week. About two dozen employees were involved in the launch, but now the station employs over 100 people, including many volunteers. Since the start of the protests, the station has been broadcasting 24 hours a day, seven days a week. The station has locations set up everywhere in the city to report the movements of protesters and police units.

Are people going into the streets because, contrary to Yanukovych's recent decisions, they want to be brought closer to the European Union? "It's a combination of reasons," says Lyudmila Yankina. "Anger at the police because they treat citizens like criminals, anger about bad streets and corruption, and, of course, the hope for Europe."

Yankina is no journalist. Her day job is as an adviser at a company in Kiev. Her boss gave her time off so she could coordinate the army of volunteers at the rebel station. "The people watch us because they trust us," she says. Every bit of news is checked. When unrest spread among the demonstrators because there were rumors tanks were being moved to Kiev with trains, the station's volunteers swarmed out. They went to train stations and train tracks around Kiev and gave the all-clear: No sign of tanks, Hromadske.TV reported.

Rebels from Others Stations

The only man in the room with a shirt and jacket introduces himself: Sergei Andrushko, the parliamentary correspondent. Like most of the people at Hromadske.TV, he comes from an established Ukrainian station with a large scope, big budget and little freedom.

He recently worked for TVi, a channel which was founded by a Russian oligarch, but was, for a long time, dedicated to independent journalism and criticizing the government. In April, the channel was taken over by a businessman close to the energy minister. Sergei Andrushko and 30 other reporters resigned shortly thereafter, in protest of attempts to influence the station's reporting. They now form the core of the Hromadske team.

TVi is an exception. The large TV stations in the country have long been the playthings of the government and opaque businesspeople. The most popular channel, Inter, belongs to the oligarch Dmytro Firtash and Yanukovych's chief of staff Serhiy Lyovochkin. Inter had previously been run by the head of the secret service. Channel 5 belongs to the billionaire and former finance minister Petro Poroshenko. "I know the heads of the channels are regularly brought in by the government," says Sergei Andrushko.

Money Problems

Hromadske.TV's problem is money. In order to be independent from the oligarchs, it doesn't carry any advertising. The station is financed by donations from inside and outside of the country. The US consulate and the Netherlands provided the start-up funds and viewers have donated €30,000. It's enough for the rent, the iPhones and a few cameras.

So far no journalist has received a wage. Most of them keep afloat with other jobs. Andrushko writes articles on the side for, among others, the web portal Ukrayinska Pravda.

He hopes the station enjoys success that goes beyond the anti-Yanukovych protests, and becomes the nucleus of a new kind of TV journalism in Ukraine. He wants to challenge the channels of the billionaires. "The viewers love us," Andrushko says. "We are starting it, the downfall of the oligarchs' TV monster."

Article...
For reasons of data protection and privacy, your IP address will only be stored if you are a registered user of Facebook and you are currently logged in to the service. For more detailed information, please click on the "i" symbol.

Post to other social networks

Comments
Discuss this issue with other readers!
5 total posts
Show all comments
    Page 1    
1. Of transliteration and subtle meanings...
bluepanther 12/05/2013
"Gitler flew on Luftgansa to Gawaii to eat a gamburger."Oh no! We lost the "h"! Really now, your editors should know better and not transliterate from the Russian which, as you can see, can sound very silly in English, but work directly from the Ukrainian. "Hromada" is a historically resonant Ukrainian word meaning association of the people united by mutual interest, position or goal." Thus Hromadske TV. It's really quite simple. Cheers!
2. Ukraine
dolores181 12/05/2013
Your articles are so biased as to be embarasing. You refer to the "Yanukovych regime" even though he has been elected, just because he doesn't subscribe to the political agenda you promote. I am going to unsubscribe Dolores protagoras Greece
3. Elected?
newcastlehomes 12/14/2013
Poisoning your foe, jailing your opponents, rigging the election, and putting your own and Russia's desires above the people does NOT mean you represent the people!
4. kudos
irenespb 02/16/2014
A big hug and kiss to the brave journalists for trying to report the news as they see it and hear it. I hope they can raise the funds to continue their work. Definitely the the "h" for "Hromadske" not Gromadske.
5. kudos
irenespb 02/17/2014
Congratulations to the brave journalists for writing what they see, hear and know to be the facts. I hope they can find funds soon so they can be paid.
Show all comments
    Page 1    
Keep track of the news

Stay informed with our free news services:

All news from SPIEGEL International
Twitter | RSS
All news from World section
RSS

© SPIEGEL ONLINE 2013
All Rights Reserved
Reproduction only allowed with the permission of SPIEGELnet GmbH



  • Print Send
  • Feedback
  • Comment | 5 Comments


European Partners
Presseurop

Politiken

Corriere della Sera

Tax Assessment Mechanism In Place

Napolitano’s Positive Balance


Facebook
Twitter